У буддійській психології, коли людина практикує медитацію, перша частина її практики присвячується роботі над своєю мотивацією. Належна мотивація формує правильні спрямованість і намір. Це дає змогу вирішувати поставлені перед собою задачі з більшим ентузіазмом і силою. При цьому ви також тренуєтеся зберігати зв'язок зі стратегічною метою, що надає сенс усім вашим тактичним діям і не дає збитися з наміченого шляху.
Мотивація буває різних рівнів. З практичної точки зору її умовно можна розділити на 4 рівні:
1-й рівень - Утилітарний. Найпростіша мотивація заснована на розв'язання актуальних проблем і завдань. Бажання впоратись з тією чи іншою проблемою саме по собі є в багатьох випадках серйозною рушійною силою в процесі практики. Прикладом такого рівня проблемних запитів можуть бути: прагнення поправити здоров'я, розв'язати конфлікт чи налагодити стосунки з кимось, досягти певної мети в бізнесі чи навчанні тощо.
2-й рівень - Рівень наших цінностей. Заснований на твердженні буддійської психології, яке звучить так: "Всі живі істоти прагнуть щастя і не бажають страждати". Відповідно до нього, ми також прагнемо щастя, і наше завдання з'ясувати чим воно є саме для нас.
Спираючись на свій запит, ми ставимо собі запитання: "Заради чого більшого я хочу вирішити цей запит?" або "Чому більшому слугує розв'язання цієї проблеми?"
За допомогою спеціальних технік медитації ми досліджуємо глибші рівні своєї мотивації, намагаючись усвідомити, який саме вигляд має це щастя, якого ми так прагнемо. Які проєкти та цінності ми хочемо реалізувати, який саме вигляд мають ці проєкти, з якими людьми ми хочемо бути поруч на шляху власної реалізації. Ми з'ясовуємо загалом, що означає для нас бути реалізованою людиною. Далі нам потрібно встановити з цим знанням контакт, постійно виконуючи цю техніку медитації. Ми робимо це доти, доки це знання не стає стійким і ми в будь-який момент свого життя можемо зберігати з ним зв'язок.
Другий рівень пов'язаний із тим, про що ми зазвичай мріємо. На ньому ми знайомимося зі своїми глибинними цінностями і конструктивними мотивами. При цьому негативні мотиви та амбіції ігноруються, а робота з ними ведеться окремо в практиках трансформації.
3-й рівень - Умовно альтруїстичний. Далі ми знайомимося з важливою концепцією буддійської психології про взаємозалежне виникнення. Суть її виражається в тому, що нічого в цьому світі не існує окремо саме по собі, а навпаки перебуває в глибокому взаємозв'язку з усім іншим. Розбираючись у цій концепції, ми поступово розуміємо, що на глибокому рівні наше індивідуальне щастя не існує окремо від щастя людей, які нас оточують (у ширшому сенсі наше щастя пов'язане зі щастям усіх живих істот). Ми поступово починаємо дивитися на своє власне щастя і щастя оточуючих нас людей як на єдине ціле, переосмислюючи свої цінності та проєкти таким чином, що вони починають служити загальному добробуту.
4-й рівень - Абсолютно альтруїстичний. На найглибшому рівні, відповідно до уявлень буддійською психології, ми прагнемо до щастя всіх живих істот, оскільки саме таким чином ми досягаємо безмежного щастя.
Обов'язковою частиною роботи над власною мотивацією є етична практика.
Вона необхідна через те, що наш розум містить у собі велику кількість викривлень у вигляді складних емоцій, обмежувальних переконань, хибних мотивів тощо. Через це, замість того, щоб рухатися у напрямку до власного щастя, ми часто рухаємося прямо в протилежному напрямку або відхиляємося від цього шляху. Наприклад, починаємо вирішувати завдання і досягати цілі, які руйнують наш добробут і добробут навколишніх людей. Ведені руйнівними амбіціями, ми можемо приносити багато шкоди, наше уявлення про власне щастя може бути сильно викривлене. Розуміючи це, ми розуміємо суть етичної практики, яка складається з кількох елементів:
1) Ми приймаємо рішення активно працювати над усуненням деструктивних аспектів свого розуму, оскільки саме вони насамперед руйнують наш добробут. Далі ми докладаємо всіх зусиль, для такої роботи.
2) Ми тренуємо свій розум. Від нашої концентрації та аналітичних здібностей залежить наша здатність бачити в кожній конкретній ситуації, наскільки ті чи інші рішення та дії впливають на наш добробут і добробут людей навколо нас.
3) Ми тренуємо співчуття за допомогою спеціальних вправ, яке поступово заміщає наші хибні мотиви та деструктивні амбіції. Заглиблюючись у розуміння взаємозалежного виникнення, а також в ідею про те, що всі живі істоти прагнуть щастя і не бажають страждати, наша співчутлива природа розкривається і стає рушійною силою на шляху до власної реалізації.
Comments